Tüm finansal piyasalarda başarılı olmanın temel şartı, aktif halde olan piyasa koşullarını iyi yorumlayabilmek ve geleceğin nasıl şekilleneceğini doğru tahmin edebilmekten geçer. Piyasanın çizdiği tabloyu iyi yorumlayabilmek, yatırım hamleleri için rehber niteliğindedir. Bir yatırımcı pozisyon kararını verirken, duygularına göre hareket etmek yerine, sağlam dayanaklara ihtiyaç duyar. Yani ekonomik dalgalanmaların, yatırımlarına neler kazandıracağı, yatırım için doğru zamanın ne zaman olduğu gibi sorulara net bir cevap arar. Bu yüzden sıkı bir araştırma ve inceleme döneminden geçerek, bir yol haritası çıkarmak için piyasa analizleri yapma ihtiyacı duyar.
Temel Analiz Yöntemlerinden Yararlanmak
Temel analiz, ülkelerin veya şirketlerin ekonomik durumunu yansıtan ve nicelleştiren ekonomik, sosyal ve siyasi verilerin, finansal piyasalara ve gelecekteki hareketlerine etkisini belirlenmeye yarayan analiz çeşididir. Bu metot, trend oluşumlarının nedenleri sorgular ve trend yönlerinin gelecekte nasıl şekillenebileceği hakkında ipuçları oluşturulmaya çalışır. Temel analiz; ekonomi, endüstri ve firma analizi olarak ayrılan üç aşamalı bir analizdir. Temel analiz yöntemleri kullanılarak, genelde orta ve uzun vadeli kararlar alınır.
Ekonomik Takvim Oluşturmak
Piyasaları takip ederken, muhakkak ekonomik takvimden yararlanın. Hangi ekonomik göstergenin, tam olarak ne zaman açıklanacağını bilin. Masaüstünüzde veya platformunuzda, açıklanacak olan göstergenin adını, tarihini, saatini ve beklenen verisini gösteren bir takvim bulundurun. Ekonomik takvimde yer alan verileri değerlendirirken, daha önceki sonuçları ve tahminleri de göz önünde bulundurarak, bu sonuçları güncel sonuçlarla karşılaştırmayı ihmal etmeyin.
Ekonomik Veriyi Anlamak
Açıklanacak veriyi anlamak, en az bu verileri takip etmek kadar önemlidir. Açıklanan verilerin, ekonominin özellikle hangi yönünün yansıtıldığını anlamaya çalışın. Bu konuda ekonomi oldukça zengindir. Örneğin büyüme oranı, GSYİH, enflasyon, TÜFE veya ÜFE, işsizlik oranı, tarım dışı ücretler veya istihdam, ekonomiye olan güven – tüketici güveni verileri hakkında bilgi sahibi olun. Bu verileri bir süre için takip ettikten sonra, hangi verinin, ekonominin hangi yönü hakkında bilgi verdiği konusunda fikirler yürütün.
Göstergelere Konsantre Olmak
Günlük olarak yayınlanan çok fazla sayıda gösterge vardır ve bunların hepsine hakim olmanız neredeyse imkansızdır. Ayrıca, bu takip sistemi size fazlasıyla vakit kaybettirip, kafanızın karışmasına sebep olabilir. Siz genellikle piyasaları hareketlendiren göstergelere konsantre olun. Fakat verilerin piyasaya olan etkisi hep aynı değildir. Bu konuda bilgilerinizi güncel tutun.